Muodin moninaisuus kertoo islamin moninaisuudesta

Muslimisomevaikuttaja voi pukeutua peittävästi modest fashion -tyyliin tai esiintyä minimekossa. Hän voi kertoa uskostaan tai olla kertomatta. Uskonnollistava tulkitsija kytkee hänen valintansa joka tapauksessa islamiin, esittävät islamin tutkimuksen opiskelija, FM Iiris Kavakko-Widström, teologian ja uskonnontutkimuksen kandidaatti Reetta Oinonen ja islamin tutkimuksen opiskelija, TT Mari Stenlund.

Modest fashionia catwalkilla. Unsplash.com: Raden Prasetya.

Muotimaailmassa on alkanut näkyä yhä monimuotoisempaa sukupuolen, etnisyyden ja kehojen kuvastoa. Brändit ja muotimerkit ovat tietoisesti alkaneet etsiä kampanjoihinsa malleja, jotka paremmin edustaisivat kuluttajiensa ja kohdeyleisönsä moninaisuutta.

Samaan aikaan sosiaalinen media tarjoaa kenelle tahansa tilan esitellä omaa tyyliään ja elämäntapaansa. Millaista muotia musliminaiset sosiaalisessa mediassa esittävät ja miten he yhdistävät – tai eivät yhdistä – esiintymisiinsä uskonnollista identiteettiään?

Peittävä ja hillitty modest fashion

Modest fashion on 2000-luvulla maailmanlaajuiseksi ilmiöksi kasvanut muotisuuntaus. Sillä tarkoitetaan peittävää ja hillittyä, mutta muodikasta pukeutumista, joka on erityisen suosittua musliminaisten keskuudessa. Usein modest fashion -tyyliin kuuluu hijab eli hiukset ja kaulan peittävä huivi.

Pelkästään modest fashioniin keskittyvien yritysten lisäksi suuret muotitalot ja -ketjut ottavat yhä paremmin huomioon muslimit merkittävänä kuluttajaryhmänä. Modest fashion -muotikentän näkyvyyttä vahvistaa niin maailman muslimiväestön nuori ikärakenne kuin käytettävissä olevien tulojen kasvu.

Kaikki musliminaiset eivät kuitenkaan suosi peittävää muotia, eikä modest fashionista voida puhua yhtenä, kaikkia musliminaisia yhdistävänä muotisuuntauksena. Toisaalta modest fashion voi myös vedota kehen hyvänsä kuluttajaan, joka suosii pukeutumisessaan esimerkiksi peittävyyttä ja väljiä leikkauksia.

Muodikkaan muslimiuden kirjo somessa

Modest fashion -tyyliä edustavat esimerkiksi omaa YouTube -kanavaa, Instagram- ja YouTube-tiliä pitävä Ina Qureish sekä Instagramissa julkaiseva malli Sahra Abokor .

Vantaalaislähtöinen Sahra Abokor esiintyy Instagram-tilillään roolimallina, joka ilmaisee tyyliään muslimien pukeutumissäännöistä kiinni pitäen. Hän on yhtä aikaa muslimi, skeittari, suomalainen, somalialainen, mustaihoinen tyttö ja kansainvälinen malli. Sahran päällimmäiseksi someidentiteetiksi nousee nuori, malliuraa tekevä kansainvälinen fashionista.

Ina Qureshi on suomalainen, pääkaupunkiseudulla asuva muoti- ja lifestylebloggaaja. Hänen sosiaalinen mediansa keskittyy muodin lisäksi muun muassa sisustukseen ja nuoren perheen elämään. Myös Ina ilmaisee omaa tyyliään muslimien pukeutumissääntöihin nojaten. Ina kuvailee tyyliään usein modest fashioniksi. Hän suosii pukeutumisessaan pitkiä hihoja ja peittäviä kaula-aukkoja ja käyttää aina huivia.

Omaa tyyliä rakennetaan ja ilmennetään sosiaalisen median äärellä. Pexels.com: Rodnae Productions.

Muslim pridea ja luksusta

Sahra ja Ina edustavat ”muslim pride” -tyyppistä somevaikuttamista. Uskontoa ei peitellä, eikä huivin käytöstä tingitä, mutta uskontoa ei puheessa korosteta kovinkaan paljon, vaan sen annetaan olla luonnollinen osa omaa elämää.

Ina kertoo sosiaalisessa mediassa avoimesti kääntymisestään islamin uskoon, mutta islam on hänen kanavissaan mukana lähinnä muiden asioiden kautta: pukeutumisessa ja islamin juhlapyhien vietossa. Inan someidentiteetti vaikuttaa olevan sidottu hänen pyrkimykseensä kasvattaa somekanaviensa suosiota ja kenties tehdä sosiaalista mediaa ammatikseen.

Sahra esiintyy kuvissa tunnettujen brändien vaatteissa katumuotia ja luksusta yhdistellen. Tyyli ei huivia lukuun ottamatta eroa vastaavien ei-musliminuorten pukeutumisesta: Sahra viestii kuvillaan, ettei ole olemassa erillistä ”muslimimuotia” vaan muslimityttö voi edustaa mitä tahansa pukeutumistyyliä.

Kepeä islam, länsimainen tyyli

Kun pyysimme mikkeliläisiä islamin opetuksessa olevia yläkoululaisia listaamaan seuraamiansa muotisomettajia, yksikään heistä ei maininnut modest fashion -vaikuttajia. Sen sijaan useampi mikkeliläisnuori mainitsi kaksi somevaikuttajaa: hauskaksi kehutun Narins Beautyn ja hyviä meikkausvinkkejä antavan Sadaf Beautyn. Kumpikaan ei käytä hijabia.

Sadaf Beauty on monille suomalaisillekin muslimitytöille tärkeä esikuva. Flickr.com: qorcattcwrgraph

Narins Beauty -sometilejä ylläpitää Ruotsissa asuva syyrialaissyntyinen parikymppinen Narin Amara. Yli kolmekymppinen Sadaf Taherian taas on iranilaislähtöinen, nykyään Yhdysvalloissa elävä malli ja entinen näyttelijä, jonka sometilin taustalla on islamiin ja pukeutumiseen liittyvä konflikti: Sadaf julkaisi vuonna 2015 itsestään kuvia ilman hijabia protestina hijab-pakkoa vastaan.

Narin somettaa YouTubessa arabiaksi ja Sadaf persiaksi. Heillä on miljoonia Instagram-seuraajia. Pukeutumistyylistä kumpaakaan ei muslimiksi tunnista. Sadaf keskittyy postauksissaan meikkaamiseen ja meikkituotteisiin, ja islam vilahtaa harvakseltaan taka-alalla esimerkiksi ramadanin viettona. Narinilla islam-viittauksia on enemmän, esimerkiksi fraaseissa ”jos Jumala suo” ja ”Ylistetty olkoon Jumala”. Molemmat ilmentävät islamia kepeänä ja luontevana osana somevaikuttajan elämää.

Kaikki ei liity aina islamiin

Pukeutumiseen liittyvät säännöt ovat islamin harjoituksessa tulkinnanvaraisia eivätkä islamin pyhät tekstitkään ole pukeutumisen suhteen yksiselitteisiä. Vaikka muotivaikuttajat eivät kokisikaan olevansa uskonnollisia roolimalleja, he toimivat kuitenkin tulkitsijoina ja esimerkkeinä siitä, miten muslimit pukeutuvat. On monta tapaa olla muodikas musliminainen, ja pukeutumiseen liittyvät valinnat ilmentävät islamin monimuotoisuutta. Usein valinnat ovat yhtä aikaa länsimaisia ja islamilaisia.

Samalla näiden moninaisten valintojen nimeäminen nimenomaan muslimimuodiksi on merkki muslimien uskonnollistamisesta. Uskonnollistamisesta on kyse myös silloin, jos tulkitsemme huivin käytön tai käyttämättä jättämisen itsestään selvästi uskontoon liittyväksi kannanotoksi. Läheskään kaikki muslimit eivät kuitenkaan tukeudu islamin pyhiin kirjoituksiin valitessaan vaatteitaan. Ei siis pidä olettaa, että kaikki mitä muslimit tekevät, liittyy aina islamiin.